Propozycja PUE do Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie powołania Klubów Nauczycieli
1 lipca, 2025
Warszawa, 23 maja 2025r.
Pani Barbara Nowacka
Minister Edukacji
Szanowna Pani Minister,
Niniejszym składamy propozycję pomocy dla MEN w budowaniu prestiżu zawodu nauczyciela w Polsce.
Docenianie pracy nauczycieli oraz ich prestiż w naszym kraju to tematy, które budzą wiele emocji i są przedmiotem dyskusji społecznej. Oto kilka aspektów, związanych z tym zagadnieniem:
- Nauczyciele mają kluczowy wpływ na rozwój kolejnych pokoleń i całego społeczeństwa. W kontekście zmieniającego się świata i rosnących wyzwań dla młodych ludzi, rola nauczycieli staje się coraz bardziej istotna i trudna. Oprócz bycia dla młodzieży źródłem wiedzy, muszą stawać się ich „psychologami” i mentorami.
- Mimo owych trudności, wielu nauczycieli czerpie satysfakcję z wykonywanej pracy, szczególnie gdy widzą postępy oraz pozytywne reakcje swoich wychowanków. Wysoka motywacja i pasja do nauczania mogą jednak nie wystarczać w obliczu problemów systemowych.
- Praca nauczycieli nie jest wystarczająco doceniana. Choć wielu rodziców i uczniów dostrzega trudności związane z nauczaniem i wychowaniem, to widoczna jest ogólna tendencja do niedoceniania tego zawodu. Nauczyciele często są postrzegani jako osoby o łatwej pracy, co nie odzwierciedla rzeczywistości.
- Niskie pensje, w porównaniu do innych zawodów wymagających podobnego poziomu wykształcenia i odpowiedzialności, wpływają także na spadek prestiżu zawodu nauczyciela. Choć w ostatnich latach były próby podwyższenia ich wynagrodzeń, to nadal są one nieadekwatne do włożonego wysiłku.
- W ostatnich latach w Polsce toczy się wiele dyskusji na temat reform w edukacji. Wzrost zainteresowania jakością nauczania i warunkami pracy nauczycieli może przyczynić się do poprawy ich postrzegania i uznania w społeczeństwie.
Chociaż nauczyciele w Polsce mają szansę na większe docenienie ich pracy, wciąż istnieje wiele wyzwań związanych z ich prestiżem i warunkami pracy. Wzmocnienie ich roli w społeczeństwie oraz zapewnienie lepszych warunków zatrudnienia mogłoby przyczynić się do poprawy ich statusu i uznania.
Polska Unia Edukacyjna, oprócz postulatu zrównania wynagrodzeń nauczycieli z innymi zawodami, wychodzi z propozycją stworzenia w całym kraju prestiżowych Klubów Nauczycieli, prowadzonych przez samych nauczycieli i będących wirtualnymi ośrodkami wymiany najlepszych praktyk edukacyjnych oraz największych sukcesów, jakie osiągnęli w pokonywaniu problemów w trakcie wykonywania swojego wspaniałego zawodu.
Kluby Nauczycieli powinny być całkowicie samorządne, tworzone w sposób spontaniczny przez osoby chętne, ale wspierane przez Ministerstwo Edukacji głównie jego prestiżem i poparciem moralnym oraz być może niewielką, symboliczną pomocą materialną.
Kluby Nauczycieli, podobnie jak identyczne organizacje zawodowe w innych krajach, komunikujące swoje osiągnięcia do lokalnych społeczności, powinny w stosunkowo krótkim czasie podnieść satysfakcję nauczycieli z wykonywanego zawodu, ich chęć dalszego doskonalenia swojej pracy, zadowolenie uczniów i ich rodziców, a w konsekwencji dobrostan całej społeczności szkolnej i prestiż szkoły jako instytucji.
Polska Unia Edukacyjna oferuje Ministerstwu Edukacji swoje struktury i całkowitą pomoc w zainaugurowaniu i rozwinięciu oraz budowaniu prestiżu Klubów Nauczyciela w naszym kraju. Jesteśmy gotowi pozyskać dla tego przedsięwzięcia również współpracę kadr akademickich, które reprezentujemy.
Osoby działające w Polskiej Unii Edukacyjnej wykonują swoje czynności pro publico bono. Za pośrednictwem Centrum Doskonałości Dydaktycznej i Naukowej PUE i z pomocą jego zacnej Rady, organizują wraz ze szkołami i uczelniami fora, konferencje i kongresy, doskonalące nauczanie, oraz propagują najlepsze wzory i źródła wiedzy.
Z zainteresowaniem będziemy czekać na zaproszenie ze strony Ministerstwa do rozmów na przedstawiony temat.
Z wyrazami szacunku
Dr Mieczysław Błoński
Prezes Zarządu
Polska Unia Edukacyjna